Wat met de laadkosten voor elektrische bedrijfswagens

21-12-2022

Wat met de laadkosten voor elektrische bedrijfswagens

Elektrische bedrijfswagens of hybride? Veel bedrijven zijn grondig bezig met de transitie naar een groene(re) vloot. Bedrijven kiezen vaak nog voor het hybride-alternatief, maar ook deze piste zal tegen 2026 ook weer stevig onder fiscale druk komen te staan.

Op dit moment kunnen we nog eenvoudig overschakelen naar de verbrandingsmotor bij hybride wagens. In tegenstelling tot elektrische wagens is het geen optie om plots met een 'platte' batterij te staan. Maar hoe regel je nu voldoende mogelijkheden om je medewerkers hun bedrijfswagen te laten opladen?

We zetten graag even de mogelijkheden op een rijtje wat betreft het laden van elektrische bedrijfswagens:

Hybride en elektrische wagens laden, even naar de baseline.

Als werkgever kan je je werknemers hun hybride of elektrisch voertuig laten opladen op de site van het bedrijf of via openbare laadstations. Misschien een 'quick win' als het gaat over stroom tanken, maar niet zo zeer altijd de meest ideale oplossing.

De inherente factor van wagens opladen is dat dit een tijdrovend proces is. Wagens hangen al snel een uur of 7 aan de kabel als we spreken over normale laadpunten. Wat wil zeggen dat één punt al snel een hele werkdag bezet is door één wagen. First come, first served is hier de regel. Infrastructureel is het daarnaast niet altijd zo eenvoudig om elke medewerker nog eens te voorzien van een laadpunt op het werk. Laat staan dat niet elke werkgever in staat is om laadpunten te plaatsen rond de bedrijfsgebouwen. Om nu nog maar niet te spreken over medewerkers die niet al te vaak op kantoor komen.

Je kan uiteraard altijd beroep doen op publieke laadpunten die je vooral kan terugvinden in twee varianten. De normale laadpalen zoals je op het werk vaak zal aantreffen en op openbare parkings of de snelladers. Die laatste heeft het uitmuntend voordeel dat wagens in een mum van tijd tot 80% batterijcapaciteit opgeladen worden. De keerzijde van de medaille is echter dat je als werkgever hier dan ook de prijs voor betaald en deze een pak hoger kan liggen dan de reguliere tarieven.

Laten we dan gewoon 's nachts laden bij ons thuis!

Perfect mogelijk om deze elektriciteitskost als werkgever voor jouw rekening te nemen al is dit ook een vrijblijvende keuze van het bedrijf en formuleer je best in een car policy hoe je hiermee aan de slag wil.

Wanneer je als werkgever je werknemers in staat wil stellen om thuis hun wagen te laden op kosten van het bedrijf, dan zijn er twee opties die je in staat stellen om dit op een correcte en gecontroleerde manier te bewerkstelligen.

De 'smartcable'

Je kan je medewerker een smartcable ter beschikking stellen. Dit is belangrijk om het elektriciteitsverbruik van je medewerker te kunnen achterhalen voor wat betreft het laden van de wagen. Op een normaal stopcontact, draait dit mee op de teller van het algeheel verbruik van je medewerker en is het quasi onmogelijk om hier de juiste kosten te declareren.

De smartcable zorgt ervoor dat je netjes kan monitoren welke hoeveelheid stroom er kan toegekend worden aan het laden van de wagen. Let wel, omschrijf netjes in je car policy dat deze kabel en bijhorende elektriciteitskosten dan ook alleen maar van toepassing zijn voor de bedrijfswagen en zo inwonende huisgenoten via andere manieren moeten opladen.

Een wallbox

Je kan als werkgever ook een wallbox installeren bij je werknemer thuis op de oprit of in de garage. Een wallbox is een meer gecontroleerde en veiligere optie om thuis intensief te laden tegenover de smartcable (die je gewoon inplugt in je stopcontact). 

Echter brengt dit een hogere kost met zich mee dan een smartcable. Een wallbox kost al snel 1.500 EUR tot 2.500 EUR, dit hangt wat af van de capaciteiten van het toestel, tegenover enkele honderden euro's voor een smartcable. Het eerste rode vlagje die de kop op steekt bij  menig zaakvoerders, HR-Managers of fleet managers is dan, "wat als die medewerker hier na een jaar het bedrijf verlaat".

Hier bestaan wel enkele pasklare opties voor. Ten eerste kan je bij nieuwkomers beslissen dat een wallbox ten vroegste na 6 maanden of een jaar in dienst ook thuis kan worden geïnstalleerd. Zorg uiteraard dat ook deze mensen dan duidelijk weten wat de  alternatieven

zijn in tussentijd. Vervolgens kan je als werkgever ook een overnamekost afspreken met je vertrekkende medewerker a rato van de afschrijfwaarde van het toestel en met de compromis dat het laadpunt na 4 jaar kosteloos overgaat naar de werknemer. Mooi cadeau om de loyaliteit van je medewerkers te belonen. Verlaat die medewerker het bedrijf voor die 4 jaar, dan kan de kost van het saldo aangerekend worden. Maar let op! Hier is het dan belangrijk dat je als werkgever ook de optie openlaat dat de wallbox kan gedemonteerd worden. Nog een aandachtspuntje voor de car policy.

Hoeveel duurder is dit nu voor bedrijven?

Als werkgever kan je ervoor kiezen dat de TCO (Total Cost of Ownership) ook de kostprijs en installatie van een wallbox mee in rekening brengt. Wat wil zeggen dat het budget voor de wagen gevoelig zal dalen.

Qua fiscaliteit is dit dan relatief goed geregeld. De fiscus ziet de installatie van een laadpunt als onderdeel van de bedrijfswagen. Zo zal de medewerker evenveel Voordeel Alle Aard betalen op de wagen ongeacht of er een laadpunt thuis wordt geïnstalleerd. Ook de 'kosteloze' overdracht na 4 jaar aan de werknemer brengt geen extra fiscale druk met zich mee.

Bijkomend zijn er nog héél wat stimuli voor investeringen in laadpunten zoals verhoogde belastingsaftrek of mogelijke subsidies. Hier kijk je dan best even bij je boekhouder na wat de huidige mogelijkheden zijn.

Conclusie

We kunnen besluiten dat er voldoende opties zijn om je transformatie naar een groene(re) vloot te handhaven zonder al te veel complexe constructies.

Het is vooral belangrijk dat je wat flexibiliteit inbouwt voor je medewerkers. Niet iedereen kan thuis ook een laadpunt plaatsen (rijwoning, appartement, ...), of sommige hebben al ééntje. Hiervoor is het zeer belangrijk om in je car policy de juiste artikelen en opties neer te schrijven om nadien ook geen misverstanden te hebben rond de mogelijkheden en afspraken.